Friday 26 February 2010

LIMA BENTUK PERINGATAN MAULID NABI


Sabda Nabi SAW : " Sesungguhnya manusia yang paling hampir denganku pada hari qiamat ialah meraka yang paling banyak berselawat kepadaku."

Sabda Nabi SAW : " Selawat kamu kepadaku adalah penghapus segala dosa kecil dan fitnah".

Lima Bentuk Peringatan Maulid Nabi

1. Haflah atau ihtifal merupakan salah satu dari cara untuk memperingati Maulid nabi dan inilah yang umunya di lakukan oleh masyarakat kita sama di Malaysia atau pun di Tanah Arab. Mereka akan berkumpul dan dan berjalan serta berarak dengan membaca selawat dengan membawa sepanduk berslogan dan sebagainya. Di dalam kitab “ Al-Wafa Bil Ahwal Mustafa” menyebutkan apabila nabi di lahirkan maka ramai di kalangan masyarakat arab bergembira dan merasa takjub , lalu mereka kata ada apa ni ? lalu mereka menjawab ini lah bintang Ahmad, ramai yahudi dan majusi meerasa kagum .

2. Bentuk kajian yang lazimnya di lakukan oleh para intelektul dan para ilmuan untuk membicarakan keperibadian nabi seperti seminar , ceramah dan sebagainya samaada di sekolah , di masjid mahu pun pejabat .

3. Renungan : masyarakat kampung akan berkumpul dan membaca sirah nabi di masjid atau di rumah apa yang mashyur di sebut sebagai “Berzanji” atau “Burdah” di sesetengah tempat , jikalau di tempat saya berzanji di baca bersama terjemahan agar dapat di faham maksudnya dan merenung perjalanan hidup nabi ,

4. Muzakarah seperti Usrah di rumah mahupun di masjid setiap orang akan menceritakan tentang sejarah nabi , dengan ringkas mengikut kemampuan masing-masing .Si bapa akan menceritakan kepada anaknya tentang kisah nabi dan sebagainnya , begitu juga si ibu akan menceritakan kisah nabi kepada anaknya., pesan guru saya ajarilah anak-anak kamu mencintai nabi

5. Selain dari itu ada juga bentuk memperingati maulid nabi dengan cara pertandingan atau uji bakat seperti bercerita , penulisan , sajak , syair dan sebagainya seperti mana yang berlaku di sekolah-sekolah, sebagai perangsang kepada anak-anak , dan ibu bapa agar sedar betapa pentingnya memperingati maulid nabi



Jadi adalah amat melucukan dan sungguh aneh sekali jikalau amalan seperti ini di anggap bidaah oleh segolongan manusia yang jahil serta jumud yang kononya tiada dalil berkenaan dengan maulid nabi , sedangkan perkataan “Maulid” itu sendiri di sebut oleh nabi iaitu “ Hari ni adalah hari lahir ku” cuma bentuk sahaja yang berbeza mengikut kesesuaian zaman dan makan ( tempat ) . seperti yang saya sebutkan di atas.

Semoga dengan keterangan ini jelaslah memperingati “Maulid nabi” adalah amalan yang baik dan di sukai .Sesungguhnya umat Islam di dunia ini tidak berkumpul melakukan kesesatan.

Waallahu ‘alam

0 comments:

Post a Comment

Kembara Gurun Sahara © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute