Sunday 1 February 2009

Menuntut Ilmu

Keutamaan ilmu

Imam Syafi'e berkata:"jika aku melihat ahli hadis, terbayang olehku sahabat- sahabat Rasullullah saw. Semoga Allah memberikan ganjaran yang setimpal dengan kebaikan mereka, sebab mereka telah melestarikan sesuatu yang asli. Selain itu, mereka memiliki kelebihan diatas kita.

Semua ilmu, kecuali Al-Quran, hadis, feqah, menyibukkan orang. Ilmu yang benar adalah yang jelas rawinya. Sebab, kalau tidak, ilmu itu datangnya dari syaitan-syaitan.


Kegilaan itu gila, dan tiada doktor yang mampu mengubati kegilaan itu, kurendahkan diriku untuk mereka, danku muliakan dari mereka. Diri yang telah kau rendahkan tidak akan mulia.


Insan pengabdi ilmu

Ilmu itu memiliki keutamaan. Keutamaannya ialah membuat semua orang mengabdikan kepadanya. Memelihara ilmu itu wajib, sebagaimana wajib seorang manusia menjaga harta manusia dan hartanya. Barang siapa mempunyai ilmu, kemudian ia mewarisi limunya kepada orang yang tidak berhak menerimanya ,maka zalimlah perbuatanya.

Ilmu Membawa kemuliaan

Aku melihat bahawa pemilik ilmu itu akan mulia meskipun ia di lahirkan di tengah keluarga yang buta huruf. Ilmu selalu dapat mengangkat darjat pemiliknya, sehingga semua orang mulia menghormatinya. Mereka akan mematuhi kata- kata si pemilik ilmu, ibarat pengembala yang menjadi raja bagi pengembalaannya.Setiap orang tidak akan merasakan kebahagiaan tanpa ilmu, dan tanpa ilmu di kenal halal dan haram.

Cara Memperolehi Ilmu

Takkan kau dapatkan ilmu kecuali dengan enam hal, yang akan ku sebutkan ini:Kecerdasan, semangat keras, rajin dan pintar, dan perbelanjaan yang cukup, bersahabat dengan guru dan waktu yang lama.

Kesungguhan

Manakala engkau mendengar tentang tongkat milik nenek- nenek menjadi pohon dan berbuah, percayalah! Manakala engkau mendengar nenek- nenek tewas ketika hendak minum kemudian teggelam di dalaman sungai, buktikanlah!

Jika kekayaan dapat di capai melalui berangan- anggan maka akan engkau temukan aku bergantung ditengah tubuh bintang yang gemerlapan.

Tetapi ingatlah! orang yang diberi ganjaran mulia kerana ilmunya, tak mungkin di beri harta melimpah. Kerana ilmu dan harta tak mungkin berjalan sama.

Sudah menjadi suratan bahawa orang yang akan di naikkan darjatnya, pastilah di uji dengan kemelaratan.

Buktinya, banyak orang pandai yang hidup melarat dan banyak orang yang hidup serba cukup.

Orang yang diberi rezeki dengan mudah, pahalanya sedikit, tidak terpuji, dan tidak mendapat taufiq.

Kesungguhan itu dapat memecahkan persoalan yang berat sekalipun, bahkan dapat membuka setiap pintu yang terkunci.

Menuntut Ilmu

Keterjagaan ku di tengah jalan untuk menekuni ilmu, lebih nikmat bagi ketimbangan lagu dan bau wangian.

Gurisan pena ku di tengah lembaran kertas terasa lebih indah ketimbagan khayal.

Bergelut dengan masaalah keilmuan lebih memgasyikkanku.Ketimbangan mendengar nyayian seorang gadis. Aku terjaga setiap malam untuk belajar, pada saat orang -orang sedang lena tidur.Akankah sama darjat dengan mereka setelah itu?

Belajarlah

Belajarlah! tiada bayi yang baru lahir langsung menjadi ilmuan, dan tak sama antara ilmuan dan orang bodoh. Sebesar apapun sebuah negara, akan lebih kuat bila penduduknya berilmu. Sesumgguhnya negara itu besar jika dibandingkan dengan umurnya negara-negara lain.

Ladang kebanggan manusia

Ilmu itu ladang kebanggan, maka kamu berbanggalah dengan ilmu dan jangan sampai terlewat oleh mu memiliki ladang kebanggan itu. Ketahuilah ilmu tak akan diraih oleh orag- orang yang hidup sederhana.Apabila ilmu sebanyak -banyaknya!meski pun harus banyak bekorban dengan menderita. Kerana, pada suatu hari kelak, bila engkau menghadiri sutu majlis dan engkau yang memimpinnya, maka engkau akan menjadi kebaggaan majlis itu.


Hiasan Manusia Adalah Ilmu Dan Taqwa

Terimalah cacian gurumu dengan hati yang lapang dan penuh kesabaran kerana ilmu gurumu hanya akan dapat engkau terima dengan cara menyerahkan dirimu sepenuhnya kepadanya.

Barang siapa yang tak merasa pahit getirnya menuntut ilmu, meskipun sedikit, tentulah ia akan terjerumus ke dalam kebodohan seumur hidupnya. Barangsiapa tidak memanfaatkan masa mudanya untuk menuntut ilmu, maka bertakbirlah empat kali untuknya sebagai tanda kematian untuknya.

Pemuda sejati di hadapan Allah akan pemuda berbekal ilmu dan taqwa. Jika dua bekal itu tidak di miliki oleh seorang pemuda, maka ia bukanlah pemuda sejati

0 comments:

Post a Comment

Kembara Gurun Sahara © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute